Tuesday, March 10, 2009

Batang pokok.

Asalamualaikum wbt.
Kata orang ubat sebenar kepada sebarang jenis penyakit ialah otak kita. Dalam bahasa akademiknya minda. Beberapa pakar motivasi yang mengerakkan idea berhubung kekuatan minda atau kuasa minda (mind power) berpendapat sekiranya kita betul-betul fokus kepada sesuatu perkara kita akan mampu memperolehinya. Misal kata, kita memberikan fokus seratus peratus, dua ratus peratus atau lebih kepada keinginan untuk menjadi kaya, dengan izin Allah s.w.t kita boleh menjadi kaya. Kekuatan minda sebenarnya suatu aset yang sangat besar kepada manusia. Kemampuan aqal untuk menjadi pemulih daripada semua jenis penyakit sangat hebat namun kajian menunjukkan kita hanya menggunakan kurang 10 peratus aqal kita dalam kehidupan kita sehari-hari.

Hari ini saya akan mengaitkan lukisan batang pokok dengan personaliti seseorang. Lukisan batang pokok juga boleh dihubungkaitkan dengan sikap manusia itu sendiri. Lukisan batang pokok (trunk) dapat menunjukkan ego seseorang. Menurut kamus, ego ialah rasa kepentingan diri. Rasa bangga diri, maruah diri dan sesetengah berpendapat ia berkait rapat dengan keupayaan diri seseorang. Bahasa pasar kit akata, ego sebagai "angkat bakul sendiri" atau puji diri sendirilah.


Setiap orang yang dilahirkan pasti mempunyai ego sendiri. Kecil atau besar bergantung bagaimana ia dipupuk atau dibesarkan. Bagaimana ia mendapat pendidikan format atau tidak, latar belakang keluarga dan masyarakat juga mempengaruhinya. Ego adalah satu identiti sendiri. Ego adalah fikiran sedar kita. Saiz ego dapat dilihat berdasarkan saiz batang pokok yang dilukiskan oleh seseorang. Jika saiz batang pokok kecil atau melidi, ini bererti ia mempunyai ego yang kecil. Betulkah begitu. Kecilnya ego bererti seseorang itu kurang berkeyakinan. Ia sendiri tidak mengetahui kemampuan sebenar dirinya sendiri. Kurang yakin pada diri sendiri dan kurang meletakkan kepentingan diri di hadapan berbanding hal-hal lain. Tidak bercakap besar, tidak hidung tinggi dan tidak juga suk a mengangkat bakul sendiri. Namun kadang kala kecil-kecil batang pokokpun boleh dikatakan mempunyai ego besar sebab seseorang yang melukiskan lakaran menggunakan garisan tebal bagi menunjukkan banir atau alur atau urat pokok menunjukkan kekuatan ego seseorang. Ia mungkin tidak menunjukkan sikap penting diri sendiri seperti dalam bahasa inggeris disebut "self fish" tetapi ia mungkin mempunyai sikap "kepala batu" atau "pegun" atau tidak mahu dengar cakap. Anda mempunyai pengalaman berdepan dengan akan yang tidak mahu dengar cakap? walaupun anda pukul, rotan, cubit......pelbagai "warning" telah dibuat tetapi ia tetap tidak mahu dengar cakap. Itu menunjukkan saiz ego anak atau pelajar ini besar. Pendiam tetapi tidak mahu dengar cakap atau nasihat. Satu bentuk ego juga.
Baragkali kit amempunyai pengalaman membawa anak ke pusat membeli belah. Ada anak yang meminta-minta sehingga kita "bengang". Di anak yang tu....yang tu juga yang di minta. Walaupun puas dipujuk.....dia nak yang tu juga....nak....nak ....juga. Ada anak yang tak kisah langsung. Beli pun tak pa ...tak beli pun dia tak kisah. Kita berdepan dengan ego anak sebenarnya. Kata pakar, ego ada kaitan dengan keturunan....betul ke begitu?
Kembali kepada batang pokok, kecil menunjukkan saiz ego seseorang kecil sementara besar menunjukkan egonya juga besar. Jika sudah mengetahui saiz ego seseorang, berhati-hati jika mahu memberikan nasihat. Berhati-hati jika mahu berhujah dengannya, berhati-hatilah jika mahu meneruskan persahabatan atau berkomunikasi dengan mereka. Jika dikaitkan dengan 7 sikap, seorang ego jarang mempunyai sikap pesimistik. Mereka mempunyai tiga sikap paling dominan iaitu optimistik (semua dia boleh), sinis (selalu memandang serong kepada keupayaan orang lain dan skaptikal (suka memperkecilkan kebolehan orang lain). Orang ego tidak pragmatik dan buka seorang yang ideal mahupun realis atau berpijak dibumi nyata. Seorang egi sangat mengangkat dirinya sehingga ia sebenarnya tidak berada dalam dunia kenyataan. Merek abukan seorang yang idealis sebab mereka suka mengenepikan pendapat orang lain dan mereka bukan pragmatik sebab mereka tidak suka bergantung pada orang lain.
Dr. Main R.
Centre 4 Distance Edu, USM.
12/3/09:9.45am.



No comments: