Sunday, September 27, 2009

Seorang ibu & Rakan Lama

Raya tahun 2009 membawa saya ke kampong menemui seorang ibu tua yang sudah lama saya tidak kunjunginya. Hari ini walaupun sekejap, saya tetap ditakdirkan dapat mendakap dan merasai masakannya. masakan yang begitu saya rindui...lepat pulut berintikan kacang. Rasanya saya tidakakan dapat merasakan masakan yang begitu mengasyikkan lagi. Sentimental raya bersama ibu walaupun hanya beberapa detik menjadi pengubat kerinduan yang bertahun-tahun telah saya tinggalkan. Seorangibu yang semakin dimamah usia. rasanya jasamu tidak dapat dibalas walau kudratku berusia seribu tahun di dunia ini. Emak anakmu ini sangat berbangga dengan mu. Emak, tidak terubat rinduku pada mu.

Seorang rakan yang saya sayangi sedang menanti. Rakan yang saya kenali sejak di sekolah lagi. Saya merinduinya namun tidak ada kesempatan ruang geografi dan masa untuk menemuinya. Barangkali belum waktunya untuk saya dapat bertemu dengannya. Barangkali tuhan tahu sebabnya dan barangkali saya masih belum mampu menerima hakikatnya.

No comments: