Wednesday, October 21, 2009

Bajet 2010.

Syawal telah berlalu. pastinya ia tak datang lagi. Namun banyak peristiwa telah berlaku dan setiap satu pasti ada KPI yang tersendiri. Bajet 2010 memang menarik untuk diikuti, tetapi bajet ini bukan bajet yang dibentangkan di parlemen oleh Dato Sri Najib. bajet ini pastinya dibentangkan dalam palemen diri sendiri yang mengukur agihan kasih sayang antara ayah dan ibu, suami an isteri mahupun anak-anak serta cucu yang ada di sekeliling kita. Pembentangan bajet memerlukan pemikiran terbuka. ia memerlukan kumulatif idea besar yang dibaluti dengan nilai hemah yang tinggi.

Apakah kasih sayang kita sudah cukup untuk ibu dan ayah. Apakah bajet cinta dan sayang kita sudah memenuhi kotak hati isteri kita, sudahkah kita memenuhi bajet kasih sayang untuk anak dan cucu serta saudara mara yang ada di sekitar kita. Kadang kala...atau sering kali kita sudah terlalu yakin yang bajet kasih sayang kita sudah cukup dan memadai untuk ibu ayah....isteri, anak-anak hata cucu yang ada. Sering jug akita begitu yakin bajet kasih sayang kita sudah tepu dan tidak perlu kita nilai aspek ketirisan yang kita cipta dan lakukan sendiri terhadap KPI kasih sayang kita kepada mereka........

Kerap juga ego kita merasakan bajet kasih sayang sudah tidak perlu lagi setelah usia perkahwinan memanjat lebih 20 tahun....30 tahun....hata setengah abad lamanya. Kit amerasakan kasih dan sayang kita sudah umpama teh tarik......atau air sirap atau lebih buruk lagi umpama air kosong. Kita merasakan orang sekeliling tidak perlu kasih sayang dan kata manja kita....kita berasa jijik untuk mengungkapkan erti kata cinta....sayang....kasih kerana usia sudah memamah jelita mata dan wajah pasangan kita...ibu bapa....mahupun anak-anak yang berderet dan sudah mendap kerja sendiri.

Bajet 2010 perlu dilihat dari aspek agihan kasih sayang supaya manusia di sekeliling kita subur hatinya. Sesungguhnya Allah mengetahui sesuatu yang terbaik untuk kita. Janganlah kita terlalu menghadkan bajet 2010 kepada hal kewangan semata-mata.......jentiklah perasaan hati. Suntiklah mata hati dengan eye-mo kasih sayang dan belai manja supaya ia segar dan subur. Supya hatinya mekar. Supaya wangian rindu dan sayangnya tetap merewang ke seluruh pelusuk alam. Sesungguhnya setiap kejadian Allah sudah tentukan hikmah-hikmahnya, percayalah. Yakinlah.

No comments: