Thursday, March 8, 2012

Analisis TAJMA

Ada pelbagai kaedah untuk melakukan analisis personaliti. Salah satunya ialah dengan menggunakan kaedah TAJMA. Kaedah ini menyenaraikan 10 trait atau karaakter. Setiap satu ialah asertif, analitikal, prihatin, penghasilan, integriti, intelektual, Kreativiti, kepimpinan, keterbukaan dan jati diri. Ringkasnya boleh saya simbolkan sebagai 2API3K+J. Kekuatan analisis ini ialah ia dapat memberitahu kita tentang perbezaan karakter dalam diri seseorang. Maklumat ini sangat berguna kepada institusi dalam memilih kakitangan yang mahu berkhidmat dengannya. Ia juga boleh digunakan sebagai petunjuk bagi membangunkan kemahiran dalaman para staf dalam institus . Selain itu TAJMA boleh digunakan sebagai perancangan untuk meningkatkan produktiviti seperti KPI dan KIP stafff. Lebih penting lagi analisis tajma boleh menjadi penampal kepad aloop yang wujud dalam kitaran prestasi kerja staff sesebuah insstitusi. Bagi saya, analisis TAJMA boleh digunakan bagi merapatkan jurang karakter antara gred kakitangan sesebuag institusi kerajaan ataua syarikat misalnya karakter antara staf bawahan

6 comments:

JUE said...
This comment has been removed by the author.
Dr main rindam said...

Mualaikumsalam cikgu, insyaAllah kalau kena tarikhnya saya sedia membantu. 2013 kebetulan saya agak free. InsyaAllah. Tq kerana minat cikgu.

JUE said...
This comment has been removed by the author.
JUE said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Asalamualaikum wbt, cikgu.Minta maaf kerana untuk seketika (lebih setahun saya tidak dapat membuka akaun blog ini). Saya harap cikgu masih berada di kolej yang sama dan juga masih berminat dengan teknik lukisan projektif ini.

JUE said...
This comment has been removed by the author.