Wednesday, March 4, 2009

Ranting dan personaliti



Asalamualaikum wbt.


Cepat benar masa berjalan. Ketika saya menulis di blog ini jam sudah menunjukkan ja 12.15 tengahari. Sambil menyiapkan buku berkaitan hujan asid di Malaysia, saya luangkan sedikit untuk menulis kembali analisis personaliti berkaitan objek ranting dalam lukisan projektif, pokok. Melukis pokok sekakan kurang serinya jika tidak melukis ranting. Ranting yang bersaiz kecil menunjukkan pelukisnya mempunyai aras keyakinan yang rendah. Justeru ia merujuk kepada satu situasi di mana pelukis menunjukkan kemahiran yang terhad untuk keluar daripada keupayaan sebenarnya atau potensi sebenarnya. Bercerita tentang potensi seorang pelajar. Semua pelajar mampu mendapat semua A dalam mata pelajaran mereka baik semasa PMR mahupun SPM. Boleh dan memang boleh. Cumamnya bagaimana yakinnya kita untuk mencapai straight A itu masih dipersoalkan. Jika melukis, pelajar yang dengan sendiriny amelukis ranting kecil dan halus....walaupun berseni tetapi sebenarnya ia kurang yakin untuk menunjukkan keupayaan dirinya yang sebenar, masih dibataskan oleh rasa kekurangan diri sendiri. Bagi dahan yang besar ia menunjukkan keupayaan untuk keluar bagi memenuhi impian diri sendiri.

Cabang ada yang dilukis secara liar dan ada juga cabang yang dibentuk dalam bentuk sato pol akecil. Jik alakaran seperti ini kelihatan ia menunjukkan anak tadi menunjukkan satu sifat agresif dalam meinginannya untuk menggarap apa yang diinginkan. Ada juga pelukis yang melakarkan dahan yang dipulas dan jika ini berlaku terdapat unsur mematikan atau membantutkan usahanya untuk berkembang atau meningkat keluar. Dahan yang mati pula menunjukkan kekosongan dan putus asa pelukis untuk mengeksploitasi kemahiran atau keupayaannya sendiri. Perhatikan lukisan pokok di sebelah kanan anda. Sihat dan subur, bersemangat dan hidup. batang, cabang, dahan dan ranting mencambah seimbang. Bukankah ini ciri kehidupan seimbang yang diidamkan. Perhatikan bilangan cabang yang banyak, dahan yang besar serta ranting yang banyak. Tengoklah betapa orang ini sangat bersemangat dan bersungguh-sungguh u ntuk menunjukkan keupayaannya....bakatnya.....serta keinginannya untuk menguasai dunia. Perhatikan daun yang terperinci lakarannya, bunga yang terang....semuannya menunjukkan kehidupanny ayang serba sempurna. Sememangnya sempurna. ada unsur kebahagiaan.


Perhatikan lukisan anak-anak kita, bagaimana bentuk ranting dan dahan pokok yang dilukiskannya. Mengapa anak tidak melukis dahan, ranting mahupun canbang pokok yang dilukiskannya. Mengapa terdapat unsur patah,potong atau torehan pada cabang mahupun dahan pokok. Semuany amemberikan maklumat tentang personaliti anak-anak kita yang semakin membesar.





Dr. MainR

No comments: