Monday, April 28, 2008

Anak cerdik

Asalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.
Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Suatu pagi saya menikmati sarapan pagi bersama anak sulung perempuan saya yang bercuti dari UITM. Sambil menikmati sarapan pagi, kami tertarik dengan gelagat anak kecil yang turut sedang menikmati sarapan pagi di meja sebelah kami. Anak ini berusia antara tiga hingga empat tahun. Petah sekali bercakap denga ayahnya. Ayahnya berkata: adik makan, cepat....si anak membalas...tak nak panas.....si ayah membalas, taklah....dah sejuk......jawab si anak, tak....panas.....lantas si ayah menyentuh hot dog tersebut dan berkata....takkkkkkk tak panas......si anak sekali lagi berkata...panas....sambil mengambil hot dog tersebut dan cepat-cepat melepaskannya.....sambil berkata, panasssss. Si ayah tidak berputus asa lalu mengangkat hot dog tersebut dan berkata......tak....tak panas......lalu memegang dan meminta si anak memegang hot dog tersebut...dan menyuakan ke mulutnya......kan tak panas kata si ayah.....lantas anak tadi mengigit hotdog tersebut dan memakannya.


Sambil makan hot dog...si anak tak berhenti bertanya pada siayah macam-macam perkara....salah satunya, sapa tu ayah.....makcik jawab ayaahnya.....mak cik mana?.....kawan ayah......dan pelbagai soalan lain.....sampailah dia kemudiannya berkata pada ayahnya.....amin nak water......saya jadi terhibur dan tersenyum. Ayah amin nak water..........ayahnya bangkit membelikan air untuk minum.

Ketika ayahnya pergi.....anak ini memerhatikan kami,........dia senyum...dan kemudian....."peninglah...."...........amin peninglah.....nak tidurlah.........

Gelagat anak ini memang menarik. menghiburkan......adakah anak kecil ini mendapat layanan yang sama di rumah anda? Anak mempunyai tahap curiga yang sangat tinggi. Tahap ingin tahu juga sangat tinggi dan mereka meluahkannya dengan banyak bertanya. Orang yang paling hampir dengannya akan menjadi pakar rujuknya. adakah anda sudah sedia menerimanya.

No comments: