Tuesday, July 29, 2008

Berlaku adil dalam pelaburan keluarga




Asalamualaikum wbt. Semoga anda semua dirahmati Allah swt. Di murahkan rezeki dan dibebaskan dari sebarang himpitan.


Berlaku adil dalam pelaburan keluarga? mengapa ...adalah sebelum ini saya tidak berlaku adil. Sebelum saya menjawab isu ini, saya akan menyampaikan ceramah motivasi kepada 100 pelajar UPSR anjuran pusat komuniti bayan baru dan Bank Nasional Bhd di SMK Teknik Tengku Abdul Rahman pada 3 Ogos ini (Ahad). Sebelum itu saya akan bertemu Pn. Noor Zehan Hj. Umarhan bersama keluargannya di HQ SmartNAco, Cheras, KL (berhampiran Jaya Jusco Taman Maluri) pada 2 Ogos 2008. semoha semuanya berjalan dengan baik.

Pelaburan yang berat sebelah. Benar kita telah menyediakan tusyen kepada anak-anak. Kita juga telah menyediakan bahan P & P untuk mereka. Sesetengan kita menyediakan Hp untuk mereka, kenderaan seperti basikal, motor mahupun kereta bagi yang berkemampuan.

Adakah itu sudah mencukupi.....bagi saya tidak selagi kit atidak menyediakan makanan yang mencukupi untuk mereka.......Makan......ops, benar kita memberikan mereka makanan yang bagus-bagus....mahal.....well, KFC, McD, Pizza.....namakan western food yang hebat....semuanya sudah.......tetapi itu makanan untuk menjana fizikal mereka...pembesaran mereka.


Bagaimana dengan makanan otak atau minda....kata orang lebih sedap di sebut brain foods....Adakah kit amemberikan mereka cukup diet otak atau brain mereka. Brain diet bermaksud mereka kena cukup protin (asid amino), karbohidrat, mineral (potasium & kalsium) , vitamin (A & B kompleks), air dan oksigen. Ini belum saya cerita yang brain anak-anak yang sedang aktif belajar dan sukan perlu ada lecithin atau senama dengannya phosphatidyl choline. (PC). kenapa PC....tahukan anda....otak apabila kering ia terdiri daripada 30 lecithin dan dalam keadaan biasa ia 60 % otak terbina daripada acid lemak (terdiri LcPs - DHA, AA, GLA). Jika kita tidak membekalkan anak kita dengan PC yang m encukupi, otak tidak dapat berfungsi dengan betul.. Otak juga t idak dapat mengingat dengan betul atau banyak.

Anda tanya saya....ooooooo sebab itu agaknya kita mudah lupa.....memang kita dan orang Melayu mudah lupa sebab mereka tidak mengambil PC atau Lecithin dengan betul atau mencukupi. Kenapa anak kita tidak ingat matapelajaran di sekolah....tidak hafal formula atau isi penting matapelajaran di sekolah......sebab mereka tidak cukup diet lecithin atau PC. Lecthin tidak ada dalam KFC...juga tidak dalam McD mahupun Pizza tetapi ia ada dalam kuning telur (egg york) dan minyak soya atau minyak bunga matahari. Apakah ia praktikal......berapa banyak telur kuning yang perlu diambil....minuman soya......sayur-sayuran....semuanya menimbulkan konflik bil amemikirkan diet anak.

Saya sarankan and amengambil Spirulina dan susu IgG colostrum. Pasai apa? kedua-duanya mempunyai lecithin yang juga dikenali sebagai phosphatidyl choline. malahan Spirulina adalah satu-satunya tumbuhan yang mengandungi 60-75% protin lengkap (asid amino). Ia melancarkan edaran darah dan glukos dalam badan untuk memperkuatkan neurotrasnmetter dan ini lah yang dapat menguatkan daya ingatan, melapangkan fikiran (kerana ia menjana serotonin dan dopamine dalam otak). Ia melegakan stress. otak lebih cergas dan bertenaga. PC membantu mengekalkan kerosakan sel-sel mambran daripada rosak dan menyebabkan kita semakin lupa.....


Resolusinya.....jika kita mudah lupa....itu tandanya kita kurang lecithin atau phosphatidyl choline. Anak-anak kita tidakfaham....malas.....lemah fikiran.....lambat memahami apa yang kita ajar atau guru ajar.....berikan merek amakanan minda yang betul.....Spirulina dan susu IgG + colostrum. Di dalamnya sangat kaya vitamin...misalnya kaya dengan vitamin A....melebihi apa yang ada pada carrot. Kaya protin....kaya mineral....(ingat kalsium sangat penting untuk pertumbuhan otak dan tulang) malah ia ia kaya dengan insulin yang mencegak anak-anak dari virus dan bakteria di persekitaran yang semakin hebat tercemar.

Moga-moga hasil kajian selama beberapa tahun ini dapat memberikan impak besar kepada kejayaan anda...anak-anak khususnya mereka yang akan mengambil UPSR, PMR, SPM dan juga STPM tahun ini.
Penyelesaian:
Masalah utama anak tidak cemerlang bukan ambil tusyen atau tidak- Masalah sebenar mereka ialah otak mereka tidak mengamalkan diet yang betul. Bukan anak yang kurang pandai atau kurang rajin....kita sebenarnya yang tidak bijak dan tidak berlaku adil.




Hanya dengan RM 59 anda mampu memberikan anak BrainFood yang tepat dan betul. Hanya dengan RM 98 and amambu memberikan bukan sahaja otak tetapi tubuh badan yang sihat kepada anak-anak. Bertindaklah. sekarang. Berubah! dan insyaAllah usaha yang betul dan tepat pasti akan membuahkan hasil. selamat berjaya.








No comments: