Sunday, July 20, 2008

Bersama pelajar SMK Teknik SP di Bukit Minyak.

Pada 20 Jun 2008 saya telah dijemput untuk menyampaikan satu tajuk parenting di SMK Teknik SP Bukit Minyak. Kehadiran ibu bapa tidaklah menggalakkan sekitar 5 hingga 10 orang sahaja. namun penyertaan pelajar memang baik kerana sejumlah lebih 350 pelajar tingkatan lima yang mengambil jurusan kejuruteraan telah hadir menanti saya. Sepanjang satu setengah jam saya bersama mereka, say adapati mereka sanagat bersemangat untuk belajar dan rata-rata daripada mereka berkerja keras mahu berjaya.

Satu yang saya sedari sebaik sampai dan melihat wajah-wajah mereka ialah kekurangan fokus dan minda yang tidak berdaya maju. Kenapa jadi begitu.....kerana oraka tidak diberikan makanan yang mencukupi. Diet tidak diberikan tumpuan. Ini menyebabkan kosentrasi mereka kurang baik terhadap ilmu yang mahu disampaikan dan hasilnya memang jelas. Bagi mentelesaikan satu-satu tigasan memaksa mereka mengambil masa yang lebih lama daripada masa yang saya peruntukkan.

Anak-anak ini memerlukan susu IgG plus dan spirulina bagi menguatkan struktur otak serta menambah DHA, AA dan GLA dalam otak. Menerusi Spirulina, otak akan mendapat omega 3 dan Omega 6. Seterusnya menambahkan PE, PC dan PS bagi menjamin wujudnya learning abiliti yang lebih tinggi. kekurangan bahan-bahan tersebut dalam darah menyebabkan learning disabiliti kepada mereka. Sintam paling ketara ialah mata layu, wajah kurangbersemangat, pergerakkan yang perlahan dan tidak cergas serta mudah hilang tumpuan dan gagal mengikut arahan.

InsyaAllah saya akan terus berkempen kepada pelajar dan ibu bapa agar sentiasa memperuntukakan sedikit wang bagi dibelanjakan dan mendapat brain diet yang betul. Ia sangat berkesan dalam membantu otak menjadi lebih kuat dan hebat.

Jumla lagi. Saya akan menyampaikan syarahan motivasi pada 100 pelajar tahun lima di Pulau Pinang, anjuran PIBG dan sekolah SK Sri Bayan baru. pada 27 Julai 2008 ini di Pulau Pinang. Pada 26 Julai bersama Staf SK Dato Keramat, dan 2 Ogos dengan pelajar di Politeknik SP. InsyaAllah dengan pemakanan yang betul, pencapaian anak-anak kita akan menjadi lebih terbilang.

Dr. Main R
PPPJJ, USM.

No comments: