Wednesday, September 10, 2008

Mengubah paradigma otak kiri

Asalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat berpuasa.
Otak adalah aset manusia paling hebat. Sejauh mana kita menggunakannya dengan maksimum terpulang kepada tahap kefahaman kita tentang otak itu sendiri. Otak mempunyai trilion sel atau neuron. Tidak semuanya saling berhubung antara satu sama lain. Tidak semuanya sihat. Tidak semuanya dapat kekal dalam jangka usia yang panjang. Tugas neuron ialah menghantar maklumat dan tindak balas. Proses penghantaran maklumat menggunakan neurotransmetter kepada receptor atau penerima. Otak menterjemahkan signal yang diterima dan mengarahkan apa tindakan yang perlu dibuat kepada receptor. Sekarang uji neuron anda. Uji juga keupayaan neurotransmetter dan receptor anda. Baca perkataan di bawah.

Only great minds can read this
This is weird, but interesting!
fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too

Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

Bagaimana, boleh anda membacanya dengan lancar. Jika boleh maknanya otak kita mempunyai DHA, AA dan GLA yang mencukupi. Otak kita juga mempunyai lipid yang cukup. Lipid berkait dengan jumlah lecitin dalam otak. Jika tidak dapat membacanya, ia bermakna kandungan sirotonin dan dopamine dalam otak sangat kurang. Jika begitu ambilah makanan suplimen 3 X spirulina 3 X sehari. Kenapa spirulina, sebab 1 kg spirulina bersamaan 1 kg sayur-sayuran. Jika setiap tablet beratnya 200 mg, bererti kita telah mengambil 0.4 kg sayur sekali ambil dan jika 3 kali sehari, ini bererti kita sudah memakan 1.2 kg sayur pada hari tersebut.

Oleh itu manfaatkanlah kelebihan alge biru ini. Ia sudah dikesan penggunaannya kepada manusia sejak 3,000 tahun dulu.

No comments: