Wednesday, April 20, 2011

Pemikiran anak yang mulus

Anak akan berkata apa sahaja. Itu yang saya suka. Selalu apabila anak rakan datang kerumah (dua-dua anak kecil perempuan sekitar berumur 4 dan 3 tahun) mereka akan terus meneroka rumah saya. Kalau ke dapur.... si kakak akan berkata kepada saya....eeee kenapa kotor ni? Kalau ke ruang tamu .....si adik akan bertanya kenapa bersepah ni....... macam-macam pertanyaan akan mereka tanyakan...... paling melucukan....kalau datang ke rumah saya....terus terus tanya.....haus la....nak minum.....

Fikiran dan gaya anak kecil sebelum umur mereka 6 tahun memang polos dan mulus. Ap ayang kita nak buat? cubit mereka....no....no....no.
Kalau zaman tok nenek kita, akan cakap macam itu di rumah tetapi .....alamat kena cubit le. Paling tidak terjengil mata kita tengok mereka. TETAPI saya hanya kata....hhhhhhaaaaaa tu la kakan lama tak datang rumah uncle.......tak ada sapa nak tolong bersihkan umah uncle.....kecian ancle...... kalau haus...... hhhh a mai ikut untie kat dapur, tolong untie buat air. Well, pendekatan itu cocok.....Mereka cukup suka datang rumah saya.

Kebetulan anak-anak saya dah besar panjang dan yang bungsu dah masuk program foundation MARA di Kuala Nerang, tetapi masih pangil dirinya adik....... nak atau apa yang dua budak kecik itu respon, ...eeee kenapa abang tu dipanggil adik....kan dah besar...... kami hanya ketawa besar sahaja. Lihat betapa logiknyanya fikiran mereka dan mereka tidak faham erti sentimental dalam hisup kita.

Satu hari nanti mereka akan paham.....biarlah masa yang memberikan pendidikan itu kepada mereka

PM Dr. Main Rindam
USM.

No comments: