Tuesday, November 13, 2007

SPM menjelang lagi....Bantuan ringkas ibu bapa di saat akhir

Alhamdulillah....subhanaAllah. SPM datang lagi. Mari kita perhatikan persiapan anak-anak yang mengambil peperiksaan penting ini. Perhatikan betapa mereka begitu serius untuk berjaya dalam peperiksaan ini. Ibu bap ayang prihatin...mari kita berikan bantuan kepada anak-anak kita yang sedang berjuang untuk menjawab soalan setiap mata pelajaran SPM mereka. Pertamanya sediakan zon seleza untuk mereka belajar. Sama ada di ruang hadapan atau bilik berikanlah. Kedua, No more TV. Ibu bapa dan adik beradik atau sanak saudara yanglain sila fahami situasi ini. Hei...ada orang nak belajar dan nak score SPM okey....please no more TV. Ketiga...bantu anak untuk fahami masalah pelajaran jika tidak mampu menjadi guru yang baik, jadi rakan jika tidak mampu upah guru datang da beri tusyen intensif kepada anak khususnya subjek matematik moden dan matematik tambahan atau subjek-subjek lain yang dirasakan perlu.

keempat, tidur awal selewat-lewatny ajam 11 atau 12 malam. No more late.....bangun awal pagi sembahyang tanjud dan hajat. Allah swt memang suka umat-umatnya yang berdoa dan memohon sesuatu daripadaNYA. Jikaperlu bangun seawal subuh untuk mengulang kaji sedikit lagi sebelum ke sekolah. Kelima ambil sarapan sebeluk ke sekolah...paling malas beli cornflake dan susu itu sudah lebih dari memadai. Jika rajin makan roti.

JAdi ibu bapa please spend and spare sedikit masa untuk anak-anak yang sedang mengambil SPM. Berikan sokongan motivasi...lapangkan dada dan fikiran mereka...jangan paster mereka. Mereka perlukan waktu u ntuk belajar, rehat dan mengulangkaji yang secukupnya...maka kita kena fahamlah.

Esok sebelum pergi ke sekolah, ingatkan dokumen penting sudah dibawa. IC, alat tulis, wang saku dan berdoa untuk kejayaan mereka. Moga anak-anak ini akan berja INsyaALLAH.

No comments: